Nederlanders zijn over het algemeen huiverig om via een buitenlandse webwinkel te bestellen. Zo blijkt dat maar liefst 80 procent van Nederlands risico’s ziet bij het bestellen via deze weg. Een derde heeft dan ook nog nooit een aankoop via een buitenlandse webwinkel gedaan. Dit blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1.050 online shoppers. Opvallend zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen als het gaat om bestellen via buitenlandse webwinkels. Mannen doen dit in de praktijk namelijk 20 procent vaker. Ook wat betreft meest populaire producten is er een waarneembaar verschil. Zo is bij mannen elektronica het populairst en bij vrouwen kleding. Vroom: “Het lijkt erop dat mannen vaker bewust op zoek gaan naar producten op een buitenlandse webshop. Zo geeft 60 procent ook aan meer tevreden te zijn over het aanbod.”
Spullen retour
De voornaamste zorgen van Nederlanders bij bestellen via buitenlandse webwinkels zijn dat de producten niet aankomen en de lastige retourprocedure. Ook gedoe met de douane, beschadigde producten en problemen met betalen zijn veelgenoemde risico’s. Jochem Vroom van Kortingscode.nl: “Niet alle webshops hebben een focus op verkoop in andere landen, zowel in Nederland als daarbuiten. Alhoewel men aangeeft de prijs en het aanbod vaak beter te vinden, bestaat er toch een barrière om daadwerkelijk te bestellen”.
Noodzaak
Wanneer er dan toch bij een buitenlandse webwinkel wordt besteld, blijkt dit in bijna de helft van de gevallen te gebeuren omdat er geen andere mogelijkheid is om aan het gewenste product te komen. Het begrijpen van de taal op de website blijkt hierin een belangrijke voorwaarde. Zo geeft maar liefst 77 procent van de respondenten aan dat ze niet durven te bestellen op een website waarvan ze de taal niet begrijpen. Het is dan ook niet opvallend dat het overgrote deel van respondenten aangeeft bereid te zijn meer te betalen voor hetzelfde product als dit via een Nederlandse webwinkel kan.
Populaire artikelen en landen
De producten die het meest online vanuit het buitenland worden besteld blijken kleding, schoenen en elektronica. Hierna zijn muziek/dvd’s en boeken (45%), sieraden (22%), speelgoed (17,6%) en meubels (9,2%) het populairst. Duitsland is het populairste land om te bestellen. “De omvang van de Duitse markt zorgt ervoor dat populaire internationale partijen als Amazon vaak eerder de Duitse dan de Nederlandse markt betreden, maar vaak is een deel van het assortiment dan wel in Nederland te leveren”, aldus Vroom. “Daarbij komt dat de online regelgeving relatief strikt is in ons buurland, waardoor Duitse webshops vaak erg betrouwbaar en servicegericht zijn.” Een kwart van de Nederlanders heeft weleens iets via een Duitse webshop besteld. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk maken de top 3 compleet. Franse webshops zijn het minst populair, slechts een kleine twee procent heeft hier weleens iets op besteld.