De auto is het terrein van de man. Je kunt achteruitinparkeerwedstrijden organiseren tot je erbij neervalt, schattige boodschappenautootjes ontwerpen waar een vent nog niet dood in gevonden wil worden, maar de man blijft heer en meester op het asfalt. Ook onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van DAG toont dit aan. Vrouwen denken bij het oplossen van het fileprobleem niet aan meer wegen. Mannen wel. Asfalt moet er komen. Jongens dromen al vroeg in hun tienerjaren van ongerepte stukken zwart wegdek, waarop je naar hartelust kunt skateboarden, of met je eerste bromfiets scheuren. Terwijl de meisjes bij elkaar klitten, elkaar brieven schrijven en hun eerste make-up uitproberen. Ook anno 2008 gelooft 30 procent van de mannen dat extra wegen dé oplossing zijn tegen de files. Bij de vrouwen is dat 17 procent. Zij zetten in op het openbaar vervoer. Maar ja, een man is de bus niet in te krijgen. Zeker niet als ze twee weken staken en je afhankelijk bent van de wil van anderen om op je bestemming te komen. Je eigen domein is goud waard, zeker als de brandstof wordt betaald door de baas (bij 30% van de filerijders). De oplossing van het fileprobleem zit ‘m dus niet in wegen, of openbaar vervoer, maar in een gedifferentieerd man-vrouwbeleid. Maak het openbaar vervoer gratis voor vrouwen en leg een extra rijbaan aan exclusief voor mannen. Echt, één baan is al genoeg. Een poldermodel, ja. Maar werken zal het!