Uit recent onderzoek blijkt dat vrouwen graag meer willen werken, maar dat het wel flexibel in te vullen moet zijn. Dit strookt niet lekker met de gemiddelde eisen in personeelsadvertenties waarin meestal de volgende woorden voorkomen: ‘ambitieus’, ‘flexibel’, ‘gedreven’ en ‘geen 9 tot 5 mentaliteit.’ Uitzendorganisatie Manpower bevestigt het probleem en heeft het zelfs over ‘de glazen voordeur’ in plaats van het ‘glazen plafond’. ” Voor veel vrouwen zijn de zorgtaken thuis een belemmering om überhaupt te gaan werken. Het is nu nog recessie, maar binnenkort komt er een krapte op de arbeidsmarkt. Om die glazen deur te doorbreken moeten werkgevers effectiever vrouwen werven.” Veel vrouwen haken dan af bij ‘harde’ eisen, want ja, wie doet de kinderopvang?
Veilig gezin creëren is naast baan óók een waardevolle ambitie
Werkgevers zouden met het oog op de toekomst nu al meer vrouwen moeten binnen halen. De meeste werkgevers zitten echter niet te wachten op de ‘eis’ op flexibiliteit. Het is niet ambitieus, onhandig en zou niet passen binnen een bedrijfscultuur. Punt is dat voor veel mensen het hebben van een gezin óók een ambitie is. Toch lijkt het er nog steeds op dat je die ambitie moet laten varen zodra je solliciteert. Een gemiste kans voor werkgevers en vaak een brug te ver voor vrouwen. Maar waarom zou je moeten kiezen?
Ouders als rolmodellen
Mij dunkt dat het afleveren van een nieuwe generatie werknemers die als mens een beetje leuk en sociaal zijn opgedroogd een behoorlijk noodzakelijke ambitie is voor de toekomst van het bedrijfsleven. Voor die taak zijn betrokken, kundige en aanwezige ouders nodig als rolmodel. Ouders en opvoeders die laten zien dat het prima samen kan gaan om ambities te hebben en daarnaast een aanwezige ouder te zijn. Het bedrijfsleven benut nog te weinig mogelijkheden ouders in deeltijd te laten werken. Dit is niet alleen een gemiste kans om nu meer vrouwen het bedrijfsleven te laten instromen, het draagt ook niet bij aan een optimale ontwikkeling van de werknemers van morgen.