Helemaal vol ben je ervan. Zij ook. Je bent precies de juiste man op de juiste plaats. Maar ook jij kunt jezelf complimenteren met zo’n goede vangst. De toekomst ziet er zonnig uit. Samen hebben jullie de belangrijkste punten doorgenomen en er is maar een conclusie mogelijk: dit wordt een goede stap.
Spijt
Helaas moet je na een paar dagen al concluderen dat het enthousiasme wat op zijn retour lijkt. Het was allemaal toch niet zo als het leek. Heb jij je ook wel eens afgevraagd waarom je kersverse leidinggevende niet meer zo enthousiast is sinds je met die nieuwe baan bent gestart? De waarheid: hij of zij heeft spijt dat je bent aangenomen. De troost: je bent de enige niet en de teleurstelling is vaak wederzijds.
Juiste keus
Fouten bij werving en selectie kost miljoenen aan verminderde prestaties, minder betrokken werknemers en een groot personeelsverloop. De helft van de nieuwe werknemers is teleurgesteld in de nieuwe werkomgeving. Zo blijkt uit onderzoek van The Recrouting Roundtable. Zowel werkgever als werknemer geven toe dat ze maar de helft van de keren de juiste keus hebben gemaakt.
Praktijkwaarde
The Recruiting Roundtable heeft wel een verklaring voor al die ‘foute’ werknemers. Werkgevers stellen te veel vertrouwen in hoe de kandidaat zich opstelt, zonder hun praktijkwaarde te testen. Werkgevers nemen ook te weinig consistente, onderbouwde wervingsbeslissingen. Kandidaten laten het na om te informeren hoe de baan in de praktijk is. Drie belangrijke punten die een goede match in de weg staan.
Bron: Managersonline