Koopjes en porno zijn hetzelfde

Gek ben ik op onderzoekjes. Ze zeggen doorgaans niets, maar toch kun je met goed fatsoen best zeggen dat je de bewering ergens op kunt staven. Het is immers ‘onderzocht’. Met dit onderzoek ga ik vast veel voordeel behalen. Want wat blijkt? Porno kijken is zo’n beetje hetzelfde als shoppen. Voor ons brein dan. Dus heren, jullie moeten niet zo zeuren over vrouwelijke libido dat ondermaats blijft. We doen al winkelend potdorie de hele dag niets anders dan bezig zijn met de erotische genotszones! Volgens ons brein dan.

Supermarktactie

Hoe zit dat? Uit Engels onderzoek blijkt dat shoppers hetzelfde reageren wanneer ze hun favoriete product voor een koopje zien, en wanneer ze pornografische of erotische beelden voorgeschoteld krijgen. De dames en heren in wittte jassen hebben verschillende lichamelijke reacties gemeten van 50 vrouwelijke en mannelijke vrijwilligers. Deze kregen speciale supermarktacties te zien, waarin bijvoorbeeld bekende producten voor weinig geld werden aangeboden. Via iMotion werden de lichamelijke reacties gemeten.

Koopgeil

De lichamelijke reacties die proefpersonen konden ondergaan werden ingedeeld van één tot tien, waarvan tien gelijk stond aan het ondergaan van ernstige traumatische gebeurtenissen. Porno scoort tussen de vijf en de zeven. Maar winkelen ook! De meeste proefpersonen raakten opgewonden van het kunnen verkrijgen van een gratis luisterboek of een fijne pot pindakaas voor weinig. Wie had kunnen denken dat winkelen en seks hetzelfde genot op zou leveren. Is dat soms het acherliggende idee van koopgeil? Daar sta ik in de rij op koopzondag doorgaans toch niet zo bij stil. Efin, de vrouw als traditionele koopliefhebbers en de man als traditionele seksliefhebbers; met dit onderzoek blijkt het verschil in beleving tussen man en vrouw toch weer iets minder groot.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *