Man vrouw relatie: liefde en marketing

De universiteit van Amsterdam heeft het onderzocht, Marc, en wat blijkt? Hoeveel wij geven voor, zeg Haïti of de plaatselijke scouting, hangt grotendeels af van de verwachtingen die wij hebben van de vrijgevigheid van anderen. Want, zo zeggen ze, wij zijn kuddedieren en doen gewoon wat anderen ook doen. Wat nodig is voor het ‘Goede Doel’ en wat naastenliefde, is dus niet per se een ramp maar een goed marketingplan. Voor de duidelijkheid: dat president René Preval een beetje sjoemelt met cijfers over het dodental valt binnen het kader ‘marketingconcept’.

Sven Kramer

Ik hoorde op dag één van Vancouver, via de autoradio over de goede prestaties van Sven Kramer. Een grote schare nieuwe fans zijn heel blij met hem. Pas na een seconde of dertig had ik in de gaten dat ik ongemerkt het deuntje van Hennie Vrienten en Herman Brood was gaan zingen. “Als je wint, heb je vrienden, rijen dik, echte vrienden.” En terwijl ik treurig zachtjes verder zong, drong het tot me door dat het natuurlijk ook gewoon zo moet zijn. Zonder fans moet het voor Sven een stuk minder leuk zijn zich een versuffing te rijden. En zonder mensen die zich in de voorhoede plaatsen is het voor het kuddedier ook een stuk minder aangenaam. Want waar moet je heen als schaapje, zo zonder richtingaanwijzer? Wanneer ik er aan denk stuurloos te zijn in deze wereld, breekt het angstzweet me uit.

Liefde en empathie
Dat komt omdat ik vroeger de wereld al niet begreep. Ik snapte er niets van en zag ook geen oplossing. Op één na. Wanneer ik nu zelf maar zou zorgen dat ik geen klootzak – of het vrouwelijk equivalent daarvan -, werd, had ik het hoogst haalbare gehaald en het meest kostbare gedaan. Ik hoef je niet uit te leggen dat ik mijn doelstelling bij lange na niet haal. Ook daar heb ik over nagedacht, maar wellicht heb jij er als coach – en als man – een veel betere verklaring voor. Wanneer het me namelijk niet lukt aardig te zijn, zo had ik bedacht, dan komt dit niet door mij. Wanneer ik schreeuw, ongeduldig ben, kriebelig en niet tot iets moois als empathie of geven in staat blijk, dan ligt dat voor een groot deel aan die ander. Die heeft zijn marketingplan gewoon niet op orde. Dat geeft gewoon niet fijn.

Bo

Hallo Bo,
Dat was wat met Sven, hè? Maar het blijft waanzinnig wat hij daar in Vancouver liet zien! Als je nog geen fan van Sven was, dan ben je dat nu toch zeker wel? De supportersschare groeit en bloeit en dat wil je niet missen, daar moet je bij horen! Stel je voor dat je nu in een kroeg staat met een gezellig groepje en jullie drinken in euforische stemming nog één biertje op onze gouden plakken, dan proost je toch mee? Ook al interesseert het hele schaatsen je geen bal, je wilt geen ‘outcast’ zijn.

Winnen
“Als je wint, nooit meer eenzaam… zolang je wint.” Ook dat zit in die song van Henny en Herman. De boodschap is dus dat je moet zorgen dat je òf blijft winnen òf dat je je identificeert met winnaars! Er kan er altijd maar één winnen, er is maar één schaap die als eerste over de dam gaat. Dan rest er niets anders dan te kiezen: volgen of afhaken. Dezelfde keuze heb je bij het geven voor Haïti of als de buurvrouw stroopwafels komt verkopen voor de plaatselijke scouting. In je koppie wordt razendsnel je persoonlijke marketingplan en -strategie doorgerekend om tot de conclusie te komen dat een gift een goede ‘Return On Investment’ heeft. Je wordt niet met de nek aangekeken als ze vragen of je al hebt gedoneerd voor Haïti en de buurvrouw verzorgt de plantjes als jullie op vakantie zijn. Je houdt eigenlijk niet van stroopwafels, maar bedenkt dat je deze de volgende dag op je werk gaat uitdelen. Twee vliegen in 1 klap! De goodwill van je buurvrouw wordt niet aangetast en je collega’s vinden je geweldig en attent. Het gaat goed met je ‘personal brand’!

Aantrekkelijke kanten
Hoe verkoop jij je ziel Bo? Als je een relatie opbouwt dan moet je toch wel wat in de etalage zetten. Jouw aantrekkelijkste kanten laat je zien, speciale aanbiedingen, vernieuwend en verrassend. Allemaal lokkertjes om die ene geweldige man binnen te krijgen. Eenmaal binnen, leg je hem in de watten. Kriebels in je buik, liefde, sex, alles d’r op en d’r aan. Jouw persoonlijke marketingplan ontvouwt zich als een ontluikende roos die met haar geur en kleur zijn zintuigen prikkelt.

Doornen in je relatie
En dan pakt hij je stevig beet… AUW! In zijn empathische vervoering had hij de doornen over het hoofd gezien. Hij laat je van schrik los en bij de knuffels daarna houdt hij je toch anders vast. Hij praat erover met zijn kudde vrienden: “Die vrouwen zijn ook allemaal hetzelfde. Hun stekeligheden houden ze lekker verborgen.” Jij kletst met jouw kudde vriendinnen: “Het is altijd hetzelfde met die mannen, ze begrijpen ons niet. Empathie hebben ze nog nooit van gehoord.”
Wat gebeurt er met de ‘Bo-shop’? Ziet de etalage er weer een beetje ‘gewoontjes’ uit, net als de meeste andere etalages? Maar wel met aanplakbiljet: “Ben jij mijn idool? Dan is de Bo-shop jouw Goede Doel!”

Marc Faber over Marc Faber
“Sinds 1965 kan ik de wereld en haar bewoners met mijn eigen zintuigen waarnemen. Als klein kind begreep ik vaak niet waarom mensen bepaalde dingen zeiden en deden. En dat intrigeert me nu nog steeds. Ik begeleid kernkrachtige transformaties van mensen (Humanalytics) en organisaties (Biznalytics).
Life is [L]ove, [I]nspiration, [F]reedom & [E]nlightenment. Enjoy LIFE!!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *