Man vrouw relatie: Mannen en gadgets

Gadgets zijn nou echt van die dingen die eigenlijk (bijna) helemaal het terrein zijn van de man. En dat vind ik leuk. Want ze hebben al zo weinig, die mannen, sinds de vrouw op steeds meer gebieden een inhaalslag maakt ten opzichte van de man. Op sommige terreinen die voorheen door het leven gingen als ‘typisch iets voor hem’, zijn jullie zelfs al ingehaald. Ik noem studiecijfers, vreemdgaan en overlijden aan een hartkwaal. Daar ben ik niet voor trouwens, en ik bedoel rangorde. Ik geloof in gelijkheid. Behalve op het gebied van de gadgets. Gadgets zouden verboden moeten worden voor vrouwen. Net als sportvissen, het op de hei verkleed naspelen van veldslagen, de barbecue beheren, motorcrossen, en onder de olie besmeurd aan auto-onderdelen prutsen. Als we zo gaan beginnen kunnen we net zo goed meteen het staand plassen mondiaal doorvoeren. Van sommige dingen blijf je als vrouw gewoon af. So far mijn gevoel voor gelijkheid.

Light Saber  

Ik gun het dames best – u hoeft dus niet te reageren, stoere vrouwen onder ons – maar als ik zie hoe blij de man is, hoe opgewonden hij raakt over ‘ zijn gadgets’ dan zie ik in die fonkelende ogen ook iets van ‘yes, dit is ons terrein’. En dan smelt mijn hart. Dan wil ik dat wij vrouwen daar vanaf blijven. En laten we wel wezen dames, wat kan ons het ook eigenlijk schelen; radiografisch bestuurbare mini helicoptertjes, de beerbelt, de boynQ vase usb speaker, de iPad, het EeeKeyboard, de Nexus One, de op afstand bestuurbare golfbal, spygadgets, geocaching, the Light Saber, game-dingen en niet te vergeten ‘the Walking Fridge’. Dat snappen we toch helemaal niet!

Technische vooruitgang 

Maar wat we wel snappen is dat de man die dingen nodig heeft. Om te ontspannen, om weer even kind te zijn, om de opwinding van de technische vooruitgang te ervaren, een soort van deelnemen aan het scheppingsverhaal zeg maar, iets waar mannen voor nodig zijn om het te creëren, om gewoon iets te hebben wat wij vrouwen niet snappen. Voor echt alles gelijk wordt. En dat is allemaal heel logisch. Wat jij Marc? En kom nu niet aan met dat wij ook gadgets hebben wanneer je doelt op merktassen, kittige mobieltjes, grappig bedoelde schorten of mokken, voetenverwarmers, elektrische nagelvijlen, de tas-in-tas, leuk gedecoreerde tamponbewaardoosjes, de snug deken met mouwen en de Flamengo-ovenwant. Want dat heeft helemaal niets met scheppingsdrang te maken.

Groet, Bo

Hallo Bo,
Wow wat onwijs vet cool, man! Ik hoor het regelmatig als er iemand een nieuwe gadget heeft. Mannen onder elkaar, maar toch ook vrouwen. Ik vraag me dus heel sterk af of het nog wel zo is dat gadgets bijna helemaal het terrein zijn van mannen. Als ik om me heen kijk op straat, in de trein of in het café, dan valt me op dat er veel meer vrouwen een iPhone hebben dan mannen. Of misschien laten deze vrouwen dat juist wel meer opzichtig zien om daarmee de aandacht van gadget-geile mannen te trekken.

Smartphone 

Van mij krijgen ze in ieder geval deze aandacht niet. Gadgets zijn dus helemaal niet mijn ding. Mijn vrouw zegt dat ik wel degelijk een voor mij belangrijke gadget heb: mijn mobiele telefoon. Ik heb geen ‘aaifoon’, zoals veel vrouwen dit populaire apparaatje liefkozend noemen, wel een smartphone. En die gebruik ik wel veel, maar ik benut nog lang niet alle mogelijkheden. Verder heb ik eigenlijk geen gadgets. Sterker nog, van de helft van de hebbedingen die jij opnoemt weet ik niet eens wat het is!

Geldingsdrang   

Er zijn natuurlijk allemaal verschillende soorten hebbedingetjes. Sommige zijn meer gericht op de mannen, sommige op de vrouwen, soms ook op beide. Dit is toch gewoon slimme marketing? De man wil zich van oudsher graag onderscheiden en een soort aanzien van zijn soortgenoten afdwingen. Noem het geldingsdrang. Met een gadget probeert de man dus gewoon een beetje status te winnen. Het is natuurlijk niet te vergelijken met een dure auto, waarvan wel wordt gezegd dat dit het verlengstuk is van het mannelijke geslachtsdeel. Gadgets zijn vaak handzaam en niet al te groot. De mannen zijn vaak helemaal in hun element als ze indruk kunnen maken met hun gadget. Hier gaan hun oogjes van glimmen. Een gadget is dus niet echt een verlengstuk van zijn gevalletje, maar al deze kenmerken van gadgets komen wel overeen met die van het mannelijke geslachtsdeel!

Hype 

Bo, alle gekheid op een stokje, ik denk dat de voorliefde voor hebbedingetjes heel persoonlijk is. De slimme marketeers proberen ‘wanna have gadgets’ in de markt te zetten. De echt slimme bedrijven weten een hype op gang te brengen onder vrouwen of mannen en promoveren de gadgets tot ‘must haves’. Een enkel topbedrijf is zelfs in staat om hun afzetmarkt te verdubbelen door een gadget voor zowel de man als de vrouw te maken.
Deze marketing gaat echter aan mij voorbij. Mijn vrouw is mijn gadget. Ik mag haar alleen niet zo noemen, maar het is wel leuk om me mee bezig te houden. Daar word ik blij en opgewonden van en gaan mijn ogen van fonkelen. Yes, dit is mijn terrein en daar mag mijn vrouw van smelten!

Goody greetz,
Marc

Marc Faber over Marc Faber
“Sinds 1965 kan ik de wereld en haar bewoners met mijn eigen zintuigen waarnemen. Als klein kind begreep ik vaak niet waarom mensen bepaalde dingen zeiden en deden. En dat intrigeert me nu nog steeds. Ik begeleid kernkrachtige transformaties van mensen (Humanalytics) en organisaties (Biznalytics).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *