Vrouw houdt van webwinkel

Het aantal webwinkels is in Nederland in drie jaar tijd meer dan verdubbeld. De meeste starters zijn ondernemende moeders die werk en zorg willen combineren. De webwinkel als thuiswerk.

ZZP-er
Ruim 10.000 webwinkels telt Nederland. Een aantal dat volgens de Kamer van Koophandel dit jaar nog flink uitgebreid zal worden. De meeste starters zijn vrouwen. Niet onlogisch, stelt Professor Schippers van de Universiteit Utrecht. Vrouwen zijn met een webwinkel als onderneming niet afhankelijk van een baas om carrière te maken en het is makkelijk te combineren met de zorgtaak omdat vanuit huis gewerkt wordt. Bovendien heeft de overheid sinds een paar jaar fiscale maatregelen ingesteld die het voor een startende zelfstandige zonder personeel, een zogenaamde ZZP’er, makkelijker maakt om thuis aan de slag te gaan.

Leuk werk
Je kunt je afvragen of werkgevend Nederland geen taak laat liggen wanneer er zoveel vrouwen de overstap maken naar werken vanuit huis. De Nederlandse vrouw kiest liever voor werk dat ze leuk vindt. En hollen en vliegen tussen zorgtaak en een carrière buiten de deur is gewoon niet leuk. Webwinkels gerund door vrouwen richten zich vooral op de verkoop van (kinder-)kleding en modeaccessoires. Toch zijn er voor de  webwinkelonderneemsters nog volop valkuilen. Het geeft weliswaar mogelijkheden op zelfontplooiing en een bepaalde vorm van vrijheid maar wanneer de onderneming een deeltijd bezigheid is kan de ZZP-regeling financieel nog behoorlijk ongunstig uitpakken.

Bron: NRC.next

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *